Wednesday, March 13, 2013

Kisah Di Sebalik Kisah (TAKDIR)

بسم الله الرحمن الرحيم

My old friend said, "ku akui....sukar mgorak lgkah tnpamu Mak ...really miss u damn much...al-fatehah~"

Her mother, Mak Cik Fatimah passed away about 3 years already.

Kisah di sebalik kisah...

Di Sek. Men. Keb. Dato' Syeikh Ahmad, Arau.

Aku : Awat dengan ayah tue mak?
Mak : *mak tersengih-sengih.
Aku : Apa kena plak dah nie. Tak pa laa, cek nak p kat mak cik Fatimah sat.
Mak : P laa. Hang tak kenai ka dia sapa?
Aku : Maw xkenai. Mak Sakinah laa~
Mak : Haa..dia laa..dia laa..*semacam dah bunyi.
Aku : Awat aih?
Mak : *start the story*

"Dulu, ayah hang penah p rumah Fatimah tue. Pak hang berkenan ngan dia. Nak p masuk meminang laa. Tapi orang tak maw. Sebab mak ayah Fatimah tue ingat ayah hang nie cina. Elok la, pak hang pon ajak Wah Kiat nk p tengok anak dara orang."

Aku : Biaq betik...! Hahahahaha..Ayah, buat muka malu plak.
*rupanya, mak Sakinah, Mak Cik Fatimah pun bercerita hal yang sama pada Sakinah. Aduhai, lawak plak.*

For me, this is an interesting story. Destiny was recalled their story for me to learn. Kenalan kami bukan hanya di asrama sekolah, tapi berpanjangan hingga ke rumah. 

Mak Cik Fatimah, lemah lembut orangnya. Lucu. Baik hati. Kalau ke rumahnya, pulang tidak pernah dengan tangan kosong. Ada saja yang nak di berikan. Saudara kebetulan jiran mereka pun realize. Kalau dengan saya ayaq nira nipah tidak lokek, sanggup tadah air yang baru untuk saya. Tapi, kalau dengan orang lain, alamatnya tak merasa. Nampaknya saya sudah menjadi anak kesayangan mereka. Hehehe.. 

Its a nice memory. Lipatan masa dan sejarah menemukan kembali generasi ayah dan Mak Cik Fatimah, yakni saya and Sakinah. Umpama 2 ruh yang tidak di takdirkan bersama, tetapi end up dengan persahabatan oleh 2 anak mereka. Perjalanan waktu itu segalanya rahsia Pencipta. Dan juga takdir yang di lakarkan sebaiknya dari Dia, menerima segalanya dengan hati yang terbuka dan tenang, kerana kita tahu itu sebaik-baik perkara yang telah di tulis oleh-Nya. Ini satu pertemuan yang kita tahu, macam mana dengan pertemuan yang kita tidak tahu?

al-Fatihah untuk arwah Mak Cik Sakinah. 

0 comments: