Wednesday, March 13, 2013

Generation to generation

Generasi 1 (Aku, Abang)


Bang mie : Dok senyap..Jangan gerak!

Aku dan2 kaku. Mesti nak tibai nyamuk.
Papp!!

Bang mie : Ceh, taik lalat..! Hahahaha..*Seronok dia boleh tampaq hujung mata aku.

Aku : Papp!! *Aku tampaq perut dia

Bang Mie : Mana aku taw. Lalat tue pun nak buat taik jangan laa 3 serentak.

Aku : Tak kira, tak kira. Nie dah 2x dah kena..


Generasi 2 (Aku, Bedan, Mak)


Bedan : Jadi gena dah mak cerita malam tadi.

Mak : Dia belajaq main bola sepak dari tok wan dia laa..Dulu tok wan dia dok
sama main dengan 'motadari'

Monolog aku : mcm pernah dengaq 'motadari'. Mcam nama org, tapi cara mak cakap
mcm kelab bola sepak jaa..Mungkin laa..kelab bola zaman dulu kan.

Bedan : Oooo..Mokhtar Dahri dulu nie.

Aku : Laa..'motadari' tue nama org ka.

Mak : Haa laa..Awat, hang tak kenai ka?

Aku : Kenai laa Mokhtar Dahri..nie 'motadari', 'motadari' mana nak kenai.

Mak : Hheemm, kata org plak. Dia pandai main bola sepak dulu2 nue. Tapi dia mati awai.

Aku : Mati pasai apa mak?

Mak : Dia selalu 'hek hek' masa main.

Aku : Hah..!!? Sakit AIDS??

Mak : Bukan sakit AIDS..! Dia dok head head..
Dah laa..cemuih sembang dengan hang..Bukan faham apa langsung.
*Maksudnya tanduk2 bola laa..

Aku : HAHAHAHAHA......ca sebut bagi betoi..mana nak faham

Generasi 2(Aku n Ayah)

Satu petang redup..

Aku : Ayah taw dak daun buluh yang miang tue kan. Mahai o0o0..
Orang cina beli buat balut makanan depa. Apa nama, dumpling..yang nasik depa
wana hitam, ada cendawan, ayam

Ayah : Mana? Haaa..amek p juai laa..Juai kat mana?

Aku : Pasaraya laa..

Ayah : Ceih..~ Amek laa..Bawak p C Mart *Ayah gelak ingat aku pemain dia.

Aku : Betoi la ayah~

Ayah : "masih lagi dalam ketawa"

*C Mart tue pasaraya kat Arau.

Generasi 3 (Aku, Mak, Aqil)

Aqil : Tumbuk acik..yah..yah..

Mak : Tumbuk bukan macam tue..Macam nie..Yah..yah..*Mak ajaq aqil mcm mana nak genggam penumbuk.

Aqil : Yah..wacha..!!

Mak : Yah..yah..!!

Mak : Tumbuk kat acik nue..

Aku : Mak..! Saja nak pekena org.
*(Dah la dia tumbuk sakit. Derek aku kena jadi watak dinasour) =.='

Apa khabar orang kampung?

0 comments: