Thursday, February 14, 2013

yang meruntun jiwa لا اله الاّ الله Kalimah

بسم الله الرحمن الرحيم

Ku awalkan tinta ku dengan nama Tuhanku yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Yang Menguasai Hari Pembalasan dan Hari Pengakhiran. Selawat dan salam untuk Rasul Junjungan ummat Sayyidul Musthofa Rasululillah S.A.W..Berselawatlah, dan memujilah Baginda SAW kerana ia adalah sebaik-baik perkara.

Seperti biasa, mata yang di anugerahkan sebagai 1 amanah, digunakan untuk berkhidmat sebagai agen untuk beramal soleh dalam mendekatkan diri kepada Allah SWT. *Fuhh...tudia, ayat panjang xdak titik...

Nasihat dari Ustaz yang saya amat cintai dan amat kasihi, al-Fadhil al-Ustaz Muhadir Bin Hj Joll al-Senariy. Kata beliau, "Kutiplah hikmah mahupun dari sang perompak." Kalam nasihat ini di ucapkan dari kisah al-imam al- Ghazali yang di mana kitabnya di curi oleh sang perompak di padang pasir. *u can review by urself kisah nie..

Jadi, what happened on me is.....

Last year, I got my new nephew(*eh bukan..niece) from my eldest brother, namanya Nur Farhah Najibah..Character yang paling significant untuk anak2 abang sulung is kerap menangis..teriak sokmo..

Jadi bila aku dukung dia mula laa nk sebek..dah mula bunyi..jadi aku try laa bacakan talkin padanya..Amazingly, she stops from crying and she starts smiling..haik....!!  ajaibnya..!! pastu aku cuba ubah...try zikir2 yang lain..tapi Farhah mula nak nangis..Aku pusing balik ucap talkin, then she smile again siap nampak lesung pipit lagi~

Then, i wanna try this kalimah tauhid itu pada new baby born, anak abang ke 3, Muhammad Afiq Syahmi. Baru ja 8hb Februari lahir..1st time aku jumpa afiq is on 10th February..Asik tido je..mata tak bukak..jenuh nak di kejut..xmaw2 bangun jugak...



Lastly, 

I got an idea..aku bisikkan di telinga afiq "Laa Ilaha Illallaah"...Then, he open his eyes..Nice..!!
Acik dia mula laa jalankan experiment...aku ucapkan banyak2 kali kalimah tauhid tue..and he smiling sampai ternampak lesung pipit..aku pulak yang nak teyak..! Oh Allah~

Subhanallah..ucapku dalam hati..
Benar, Tiada Tuhan Selain Allah

Hikmahnya : Apakan daya bayi yang baru lahir, yang hanya mencicip susu ibunya sahaja mengenal Tuhan lebih dari aku yang sudah hidup hampir 25 tahun tapi masih belum lagi mengenal Tuhanku dengan sepenuhnya. Tidak bergetar dengan dosa2 yang telah di lakukan, tidak takut dengan azab neraka..

Ucapkanlah Laa Ilaha Illallaah, kerana ia bisa menerangkan hatimu yang kelam dek bintikkan hitam noda dari dosa2 yang telah di lakukan..
Ringankan lidah mu dalam mengucapkan Laa Ilaha Illallaah, kerana ia adalah kalimah yang bisa memberatkan mizan mu kelak..ameen Allahumma ameen..



By Talib al-Habib with the title al-Habib *aku suka semua lagu Talib al-Habib..Best.......!

0 comments: