Saturday, February 23, 2013

Jalan-jalan, luas pemandangan

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركا ته

الحمد لله , WELCOME TO THAILAND...!

Tak lah..sebenarnya tak sampai pun. Tapi teringin nak p seberang pagar sana. Hanya lagi 10 meter saja tadi, cuma tak ada border pass saja. ^_^ Tapi xmengapa lah..sampai kat Mas krajang pun dah dapat mesej nie.


"To call back home" bunyi mcm kami dah jejak tanah Thailand jaa..Padahal baru jaa kat border..

My father, dulu masa mudanya memang selalu ke sana. Jadi aku selalu sembang dengan ayah bab negara thai. That's why aku ngan ayah lebih rapat, we share the same taste. Tapi ayah kata dia tak pernah sampai lagi ke Pasar Terapung. Jadi plannya nnt, kalau ada kelapangan nak bawak ayah ke sana setelah beramai-ramai menunaikan umrah bersama. insyaAllah..

Aku suka tengok budaya orang. Kalau aku bukak tv, aku tak suka sangat bukak siaran tv Malaysia, melainkan slot2 ilmiah. Selalunya aku bukak siaran Thai..Depa banyak documentary. Hari tue ada documentary tentang budaya hidup di perkampungan Thailand..

AMAZINGLY,

Sama mcm kampung aku kat sini..kalau dulu maybe 100% sama..tapi sekarang ada sikit perubahan..contohnya cara buat cendol, makan pulut+ikan masin..Teringat dulu kalau nak p sekolah, mak masak pulut n kepal2, dalam tue ada ikan masin..Jadi bawak bekal pulut comey2 saja..Bulat-bulat..^_^ So, bila tgk slot documentary tue, sama laa dengan budaya kat sini..And la nie pun bila makan pulut, aku suka kepal2, jadi bulat2..Hehehe..Comey..!

1 lagi ada kat sini, tapi xada kat tempat lain yang bukan dekat dengan thailand..Tadaaa...!

Ini di namakan emping n air kopi+milo ^_^

Lama sudah tak makan emping. Emping nie dari pulut yang muda, belom masa sepenuhnya lagi dah di kutip dan di tumbuk..Gaul dengan nyoq, garam n gula..sedap~

Tambah air kopi..lagi uuummphh...alhamdulillah..^_^

Baru aku sedar, aku lebih suka makan pulut lagi berbanding nasi. Sarawa durian pun aku sanggup masak pulut nak makan even nasi dah ada..segala-galanya pulut..

Alhamdulillah, nikmat dunia..^_^

So, welcome to mini Thailand...! 

0 comments: