Monday, November 21, 2011

JANNAH...syurga

Assalamualaikum w.b.t

Pabila menyebut syurga, jannah mahupun paradise mesti akal membayangkan suasana yang indah dan sejuk saja penglihatan. Tapi tahukah kalian syurga itu bagaimana rupanya kerana kenikmatannya melangkaui akal fikiran kita, yakni manusia.

Apa yang di dalam pengetahuan, manusia itu mempunyai dua jantina, lelaki atau perempuan (*golongan ketiga itu bukan manusia). Manusia pabila di dalam syurga usianya muda. Lelaki akan berusia 33 tahun seperti di bumi dan wanita akan berusia 17 tahun. Comelkan 17 tahun.

Dalam pengajian Ustaz Azhar, beliau ada mengatakan bahwa hidupnya manusia di syurga hanya untuk bersenang lenang, bersuka ria. Bukan masa untuk melawan nafsu, berjihad atau untuk beribadah. Kerana semuanya telah di lakukan di dunia.

Pintalah apa pon di sana kelak akan di makbulkan dengan segera juga termasuk makanan dunia. Contohnya aku kalian makan tomyam, pintalah Allah akan makbulkannya.

Tapi, nak merasakan nikmatnya syurga, tempuhilah dulu neraka dunia. Dunia di mana manusia hidup tanpa merasakan puas. Betol, setiap manusia itu punyai 24 jam. Tak pernah ada seorang pon di dalam dunia ini yang di kurniakan 24.5 jam atau pon lebih. Semuanya sama. Jadi, terletak pada diri kita, cukupkah masa yang di peruntukkan untuk menguruskan hal dunia mahupon hal akhirat.

Pernah aku terbaca satu hadis yang mengatakan Rasulullah saw pernah bersabda, manusia jika di kurniakan dua gunung emas, kelak akan meminta gunung emas yang lain pula.

Senanag x nk mencapai syurga?

Hanya meninggalkan apa yang di larang dan melakukan apa yang di suruh oleh Allah swt.

So, apa target kita?

...SYURGA...

..mode mengantuk, xleh tido sebb ada kat library...

0 comments: