Saturday, November 26, 2011

acik borek, anak sedara rintik

tetiba ingat kat anak2 sedara aku yg kat penang tue...budak2, nama jaa pon dah taw karenah dia banyak..mana yg lawak, mana yg geram..tapi tue adalah sebagai pengajaran untuk kita2 yg x kawen lagi...jadi anak2 kecik nie laa sebgai experiment kita..hahaha



muhammad khairul amir b hairun mizi
anak sedara aku yang sulung
umoq 2 thun 8 bulan
antara kata2 power dia:

peristiwa 1:
abg amir: acik tengok gg
aku: (tunjuk gg aku kat dia)
abg amir: eemmm..cantik...bukak(dia suh aku bukk mulut)
aku: aaaaaa
abg amir: (lama dia tenung...may b gg aku banyak tambal guna simen putih tue..jadi dia xberapa nk nmpak)
eeeeee.....kotornya...
aku: kuang asam

peristiwa 2:
aku sedang men beskal ngn adik dia..beskal budak2...pastu dia my kat aku dia kata nk naik jugak beskal..
abg amir: acik, nk naik jugak..
aku: sat, acik angkat adik letak kat seat belakang..okey, naik..
(aku pon mula tolak dia ngn adik dia kat atas beskal tue)
tetiba.....
abg amir: acik sat, jgn tolak lagi..
aku: awat?
abg amir: (dia menggerakkan tangan kat tengah2 handle beskal)..pap..pap...
aku: apa tue?
abg amir: bukk air cond..
aku: ceh...

peristiwa 3:
petang tue masa bulan posa, dok tgk upin ipin kat laptop abah dia(abg aku)..tetiba dia bangun smbil tangan menggerakkan tangan dia kat atas lantai
aku: apa tue abg amir?
abg amir: buat umah..nie umah sapa?(tanya dia kat aku)
aku: umah acik..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah abah..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah mak..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah acu..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah opah..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah tok wan..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah adik..(then dia buat lagi)
abg amir: nie umah sapa?
aku: umah abg amir
abg amir: (jalan kat tepi2 umah tue..takot terpijak umah dia)
aku: (gelak smbil menggeleng2kan kepala...banyak akai)

peristiwa 4:
mak dia beli teloq ayam untuk wat puding caremal..then dia nmpak teloq tue.
abg amir: acik, nie apa?
aku: teloq ayam.
abg amir: teloq ayam..ooo...sapa punya
aku: mak abg amir punya laa
abg amir: mak punya?
(xlama pas 2 dia amek teloq ayam 1 bundle tue dia bawak ntah p mana)
aku: abg amir, bagi acik teloq ayam tue..nnt pecah
abg amir: xboleh(sebb yg mak dia punya, dia xbagi laa aku amek)
aku: nnt pecah..(aku amek dari tangan dia, then nk p simpan)
abg amir: aish..nk men teloq pon xbleh(jalan membelakangi aku smpil menghempas tangan dia)
aku: (dalam hati, geram aku budak kecik nie)

peristiwa 5:
abah dia sibuk2 pasang kelambu nk tidoq..aku ada kat situ smbil tgk tv..dengq laa dia sembang dengan adik aqil dia(sepupu dia)
abg amir: adik aqil, jom laa ikut abg amir..jom laa
adik aqil: huh! (smbil lari2 belakang amir)
abg amir: jom laa..ikot abg amir..kita naik kereta WAJA
aku: ceh, xhabis2 kereta waja dia..
(kereta waja tue baru jaa beli...tue yg dia excited sangat)

peristiwa 6:
tok dia bawak dia n adik dia p beraya jiran selang 2 3 buah umah...tuan umah hidang laa kueh raya...then tuan umah nk buat ayaq...
tok dia kata xpayah laaa...bawak ayaq kosong jaa xpa..
tuan umah pon segan laa nk hidang ayaq kosong jaa..jadi berlaku laa peristiwa tawar menawar tue
then tuan umah p laa dapoq...then kuaq dengan ayaq kosong..kebetulan dia pon posa 6...
tuan umah pon hidang laa ayaq kosong tue depan tok n anak2 sedara aku..
then abg amir kata: eh, air kosong je? (sambil buat nada xpuas hati...dia ingat tuan umah nk wat air sedap laa)
tuan umah tu terkulat2 dengaq..

0 comments: