Thursday, September 20, 2012

Primary and Secondary of PELANGI

Bismillah...aku mulakan post kali ini dengan kalimah agung yang di ajarkan Allah kepada Rasulullah, dan tercatitnya ia di dalam al Quran..(*tercatiti kaa tercatat..?)

Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan ummat, Nabi Muhammad SAW dan juga ke atas kaum keluarganya dan juga sahabat baginda SAW..

alhamdulillah..dengan masa yang sekangkang kera ini, aku cuba share/ kongsi, boleh juga di katakan experience aku..haha..

on 1st of Ramadhan 1433(this year 2012), aku sorang jaa di bilik..no rumate n no friends..since da day was first day of ramadhan, so most of them spend their tyme with family.. even though aku mmg sorang2 jaa dalam bilik masa bulan puasa..

n alhamdulillah..hari pertama berpuasa dan insyaAllah puasa yang terakhir d uia..hujan rintik2..then, i keep looking on the sky..mmg favourate aku melihat langit dan awan..then, muncul 1 benda di langit..iaitu...PELANGI..^_^

pelangi jaa pon..biasa laa..tapi, i got 2 rainbows in 1 tyme..that were called primary and secondary rainbow..alhamdulillah..tadi dalam kelas Machine Vision(*belajar pasal image processing), da lecturer ajar aku pasal optic n sume tue..then ada 1 bab pasal pelangi..then dia tunjuk pelangi ada primary and secondary..wat the important is, he said "bukan mudah untuk melihat those kind of rainbow..jarang2 skali berlaku"..jadi..alhamdulillah, i'm one of the selected slave of Allah yg dapat melihat kejadian alam yang jarang2 sekali berlaku..

inilah ciptaan Allah SWT..Dia jadikan sesuatu bukan kerana sia-sia..tetapi ada cerita dan hikmah di sebaliknya..diciptakan manusia yg di kurniakan 'aqal fikiran untuk memikirkan kejadian Allah supaya kita lebih taqarrub(*dekat) kepada Sang Pencipta. Kalian pernah melihat Aurora? aku rasa aku ada tulis tentang aurora..aku tidak pernah melihat aurora..tapi aku yaqin, ia pasti cantik n indah..

melihat ciptaan alam membuatkan kita berfikir tentang kekuasaan Allah SWT..jangan biarkan mata yang kita pinjam untuk sementara, mata yg kita pinjam dari Allah itu mencari saham akhirat ini menggunakannya ke arah perkara2 yang haram..

kata-kata al-Fadhil Ustaz Muhadir B. Haji Joll, "palingkan wajahmu dari 'neraka' dunia.."

maksudnya, janganlah kalian memandang kepada hal-hal kemaksiatan yang berlaku di dunia..kerana itu yang di panggil neraka..contohnya, melihat aurat ajnabi..melihat gambar2 yang tidak senonoh dan sebagainya..
bukan sahaja mata kita yang rosak, tetapi segalanya rosak..segala-galanya...termasuk lah..iman..

khayr..it's near to maghrib..besok hari raya..(*setiap hari raya jumaat tue kan hari raya buat kaum muslimin)..i need to do some preparation..as well as u..insyaAllah..

wassalam..

*plez do pray for me..aku tak tahu apa yg perlu aku lakukan tahun hadapan..2013..its sumthing like mysterious..2013 masih dalam kelam..T.T

*sorry, secondari rainbow sangat nipis..so aku xpasti korang nampak ke tak..
it just slightly behind the primary rainbow

*picture 2

*picture 3

kawan aku ada berkata...aku bukan puasa berseorang..tapi bersama para wali..she said like that because

peace no war..=)

0 comments: