Friday, September 14, 2012

Erti Tabah dan redha

Aku mulakan nukilanku dengan Bismillah..kelak tiap apa yang akan aku bicarakan nanti dihisab dengan timbangan berat di sebelah kanan..bukan erti aku menulis semata2 kerana rasa ingin melakukan satu luahan rasa, tetapi lebih kepada pesanan dan juga nasihat pada kalian, si pembaca..insyaAllah..

tabah..semestinya apabila di timpa ujian ataupun musibah dari Allah swt..biasa kita lihat, apabila saudara, rakan2 kita ditimpa ujian menjadi kebiasaan kepada kita untuk mengucapkan sabar..iya..mulut ini yang berbicara erti sabar, tetapi hati dia yang menanggung keperitan..benar itu..sama juga seperti kalau ujian yg menimpa kita..lalu bagaimana?

pasti keluhan yang keluar dulu..bertanya, mengapa jadi begitu..mengapa jadi begini..kalau aku tak buat begitu..kalau aku tak buat begini..pasti tak akan terjadi..mempersoalkan apa yg Allah taqdirkan perkara yang terjadi itu adalah salah..

bagi Muslim yang sejati, tiap apa perkara yang menimpa dia diletakkan Allah di tempat pertama..husnu dzon pada Allah..kerana Dia yang menetapkan ujian..bukan saja2, malah untuk uji iman kita..sejauh mana cinta dan darjat Allah dalam diri kita..

Jujurnya, aku sedih melihat mereka yang tidak mempercayai HIKMAH yang Allah telah letakkan di penghujung jalan satu ujian yang ditimpakan Allah pada kita..tatkala itu, aku teringatkan 1 kata dari Ustaz Syed Abdul Qadir al-Joofri, "Kalau nak ingin katakan apa yang muslim hilang adalah HIKMAH"

Lalu apa yang di takutkan, apa yang merisaukan..sungguhpun hadiah sudahpun tersedia di penghujung jalan..Allah mentaqdirkan sesuatu bukan sia-sia, bukan saja-saja..Maka kita hambanya, jangan cepat putus asa..belajar erti redha..

Sungguhpun 1 kerjaan, niat ikhlas kerana Allah, pasti Allah akan membantu..kalaupun kerjaan kita itu terkadang mendapat ujian dari Allah, lapangkanlah dada, usaha sebaiknya..insyaAllah..sesungguhnya Allah bersama orang2 yang bersabar..(al-Baqarah)

*senyumlah tatkala di timpa ujian..

0 comments: