Sunday, September 2, 2012

baiti jannati


1:20 pm
12 Syawal 1433
31 August 2012
Jumaat, Sayyidul Ayyam

di bawah teriknya suria,
terpercik peluh yang dingin,
angin tidak pula bertiup kala ini,
pokok kaku, tidak bergerak,
tetapi, ada sang burung sedang bernyanyi-nyanyi di dahan san.

kepala mendongak dan mata memanah ke dada langit,
tenang,
Allah, benar kalam-Mu,
alam Mu itu tanda kekuasaan Mu,
ia tanda kebesaran-Mu,
hanya orang yang berakal sahaja yang mampu menafsirkan
tiap satu ciptaan dan ketetapan-Mu
oh, tuhan yang SATU.

aku. hari ini masih di suatu tempat,
tempat di mana aku membesar
mengenal erti alam
tangis tawa sendu bermula di sini
jika hari ini aku tidur bernyanyikan suara burung tukang
aku tidak pasti apakah mampu lagi aku dengar suara itu
nanti

seperti sebelumnya, pepohon menjadi teman renungan ku
berfikir dan menafsir apa yang harus dan mampu aku lakukan
akal ku sungguhpun tidak mampu untuk menjangkaui ke seberang sana
lalu aku menadah tangan, memohon pada sang Pencipta

lalu bagimana harus aku tamatkan doakau
jika sendu masih lagi berlagu
tidak mahu aku tamatkan doaku,
kerna aku mahu mengadu segalanya pada DIA
Aku yakin, Allah mengetahui kesakitan dan keperitan ku,
segalanya bermula dari DIA,
jadi aku pohon pada DIA, tamatkan apa yang aku sudah mulakan..

sesungguhnya Allah lebih mengetahui tiap segala sesuatu yang terjadi

0 comments: