Sunday, February 13, 2011

~qUdwAh hAsaNah~

Pergi ke cina naik kreta,
4 biji kreta, 2 bijik beca,
Assalamualaikum pembuka kata,
Biar rapat ukhwah kita..=)

MasyaAllah..demam almost seminggu xkebah2..walaupon pakai 2 lapis sweater, tapi badan x sweat pon..tabahkan jugak g kelas tadi, dalam keadaan mcm ne..xmengapa, Allah mengira setiap langkah kaki pencari Ilmu..tapi dalam sakit2 g kelas terpandang 1 poster kecik yg terlekat di pintu kelas..aik..apa ne..eemmm..poster pasal pro mahasiswa..berkempen..

tapi ada 1 perasaan sebak dalam hati..saya tak menyebelahi mana2 parti dalam UIA..tapi kalau ia benar2 dia atas landasan yang di redhai, even benda small as an atom, it should be consider..

teringat kata2 ex-rumate di matrik UIA PJ dulu, SITI HAWA BT AWAL..bagaimana dia kata pada saya, kalau kita menconteng pada sesuatu yang bukan hak kita, dosa akan tetap berjalan sehingga contengan itu di padam..sebagai contoh saya menconteng meja dengan pensil..walhal meja itu adalah hak UIA bukanlah hak saya..maka berdosalah ke atas saya sehingga conteng atas meja itu dipadam..

benda nie simple, tapi ramai yang terlepas pandang..berbalik pada poster tadi..mereka membawa imej ISLAM..di mana Islam menerapkan sifat kebersihan dan keadilan..boleh kah saya katakan di sini mereka berlaku zalim? kerena tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya itu adalah ZALIM..mereka telah meletakkan poster pada pintu2 kelas itu adalah VANDALISME..kerosakan pada harta awam..

kalau nak berkempen pon janganlah sampai melakukan kerosakan..& yang penting dalam masa yang sama KALIAN menunjukkan sifat yang tak sepatutnya di gelar QUDWAH HASANAH..perkara nie bukan lah pertama kali saya lihat..yang paling mengejutkan saya, poster kelab yang mendukung ISLAM sebagai number 1 melekatkan poster di dalam lif kulliyyah...ini adalah pusat pengajian, bukan rumah pangsa yang sewenangnya2 melekat poster merata2..

KALIAN almostly dari sekolah beragama..ma'had...tapi jangan menganggap perkara kecil ini remeh semata2..manusia punya mata, manusia punya telinga, manusia punya mulut utk berbicara..manusia bijak menilai...bertindaklah sebelom terlambat..kalau perkara ini berpanjangan, tak mustahil 1 ketika UIA di rampas kuasa oleh pihak kedua..waktu tue baru nak gigit jari..baru nak menilai apa silap apa kekurangan...

*siapa makan cili rasakanlah pedasnya..!!

0 comments: