Thursday, November 1, 2012

~Zulhijjah 1433H~


Ku mulakan tinta,
dengan ucapan kalimah agong,
memuji dan membesarkan Tuhanku,
Ya Awwal Ya Akhir,
tidak lelap mataku dengan izin-Nya,
yang mencurahkan ilham di kolam fikiran,
lalu aku tafsirkannya melalui tulisan,
Duhai Tuhan Sekalian Alam,
dapat aku rasakan,
nikmat usia yang memanjang,
tetapi, tidak aku tahu sejauh mana keberkatan usiaku,
tidak juga aku mengetahui apakah selari amal ibadahku dengan umur panjang ku,


Wahai Tuhan Sekalian Alam,
sebelum jantung berhenti berdegup,
sebelum nafas ini terhenti,
sebelum mata ini pejam untuk selamanya,
sebelum dada ini menghirup udara dunia,
izinkan..izinkan aku ke sana,
tempat berkumpulnya mereka-mereka yang rindu pada-Mu,
yang tiada tawa, tapi hanya tangisan rindu semata,
rindu pada Mu, rindu pada Rasul-Mu,
tidak mampu di tahan air mata yang berlinang,
tatkala telinga di sapa takbir 'iduladha,
aku rindu Ka'bah-Mu,
aku rindu ingin ke tanah Rasulullah berpijak,
Duhai Tuhan, izinkan..
aku ke sana


0 comments: