Sunday, December 4, 2011

-deria biasa-

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

tersangat laa boring menunggu kelas start, aku nk cerita sket pasal "deria biasa" aka "common sense"..=)

Seperti yang korang tahu kan, common sense nie sume orang ada. Cuma nk atau xnak guna, atau tak reti atau sengaja wat2 xtahu.

List situasi di mana common sense di letakkan di bawah dari paras lutut.

1. Sapu sampah xguna penyodok sampah.

Di selalunya bukan mak cik cleaner laa.. Mak cik cleaner pahe doh guane nk buang sampah after sapu. Nie selalunya berlaku pada mereka yang tak pernak melakukan aktiviti menyapu di rumah. So, bila masuk hostel, ternganga xtahu.

Cam hostel aku dia xsediakan penyapu and penyodok sampah. Just tong sampah ada. Jadi mereka2 nie after sapu, sampah di biarkan di depan pintu. Skali angin datang, terbang segalanya..

Solution: Apa salahnya klu tadah surat kabar kat pintu tue..then buang dlm tong sampah..Atau pun sampah yang fizikalnya sedang untuk di gapai dengan tangan, amek laa dengan tangan and masuk ke dalam tong sampah. Tak payah2 simpan tangan tue, mmg Allah ciptakan tangan utk kita buat kebajikan kan.

2. Sembang di tempat orang solat

Orang yang mcm nie selalunya menyembang atau makan atau tidor di tempat orang solat. Tahu dah suaru tue sempit, nk makan, nk tidur di tempat lain laa..Sila bagi ruang pada mereka yang nk melakukan ibadah. okey..!

3. org berkereta block laluan pejalan kaki

Ini satu hal. Mereka ini selalunya xmerasai kepenatan si pejalan kaki. Sebb tue diaorg tak tahu akan kewujudan si pejalan kaki. Klu tak tahu da existance of the pedastrian, so the path for the pedastrian also dunt know. Kadang2 buat2 xnampak. Kesian laa pda orang yg berwheel-ca.

selamat beramal. Allahu'alam

0 comments: