Thursday, October 6, 2011

AURORA

AURORA yang aku nk ceritakan nie bukanlah nama seorang pemenang miss world ka, atau nama puting belung di amerika ka...bukan....aurora ni sama jugak dengan contoh2 tadi, sama dari segi kejadian Allah s.w.t

AURORA adalah cahaya semulajadi di langit yang terutamanya terdapat di latitut bumi yang tinggi, Artik atau Antartik.  mcm mana AURORA nie terjadi? ia bukanlah cahaya yang keluar dari bumi atau lampu dari kapal terbang UFO...ia merupakan pelanggaran di antara zarah yang mempunyai tenaga dengan atom-atom di altitute atmosfera yang paling tinggi, iaitu thermosphera (bukan thermos kat dapo tu ye).

Terbaru nie dilihat pada 26 september 2011...aku tahu pon sebb aku bukk email(memang stail aku bukk email pg2..kalah org dah kerja)...nmpak laa benda alah nie...aku nie plak dulu cita2 nk jadi pakar estronomi...minat kat bahagian alam2 gene..aku pon cari le..


File:Polarlicht 2.jpg
BEAR LAKE, ALASKA
File:Northern Lights 02.jpg
MOSKOSEL, LAPLAND, SWEDEN
*ada banyak lagi jenis2 aurora nie...pandai2 laa korang cari ye...moral value nyer kat sini, Allah swt Maha Kaya...apa lagi yang umat manusia nk supaya pecaya akan kewujudan Allah swt...?? xpayah pikir jauh, keajaiban akal yg kita ada nie pon dah cukup...sekian terima kasih..^_____________________^

0 comments: